Skip to main content

De verhalen van het Winterfestival

By 13 december 2022Nieuws

 

Om helemaal mee te kunnen gaan in de winterse sferen is het leuk om te lezen waar de voorstellingen over gaan. Zo kan het publiek goed beslagen ten ijs komen. Wijzigingen kunnen natuurlijk altijd voorkomen.

De 12- groepen

2+ Zaterdag ‘Waar zijn de kleuren?’
De kerstman heeft hulp nodig. De kleuren zijn door de war en nu zijn er geen mooie kerstlampjes voor in de kerstboom. De kerstman is erg verdrietig. De kinderen moeten hem helpen. Als eerste gaan ze zich als echte kerstmannetjes verkleden. Welke kleur muts, welke kleur pak etc.
Eerst gaan we naar de noordpool met kerstmagie. Iedereen moet ‘hopsa’ zeggen en in de lucht springen. Dan zijn we op de noordpool. Maar we moeten nog naar de kleuren toe. We lopen alleen is het erg koud. Dus bevriezen we. Door nog meer kerstmagie krijgen we het weer warm.
Aangekomen bij de kleuren moeten we checken of ze de kleuren wel kennen. Dus gaan we kleuren stopdans doen. Als de muziek uitgaat, stil staan op de kleur die de kerstman zegt. Daarna moeten de kinderen de kleuren bij elkaar verzamelen. Eerst de groene papiertjes, dan de gele papiertjes en als laatste de rode papiertjes. Kerst is gered. De lampjes in de kerstboom gaan aan.
Docenten: Yona, Kira-Nerys & Sammi

4+ Zaterdag ‘Piep in de cadeautjes fabriek!’
Het publiek krijgt een inkijkje in de cadeautjes fabriek van de Kerstman waar vele kerstelfjes aan het werk zijn voor kerst 2022. De elfjes zijn verdeeld in drie groepen: de uitzoek-, inpak- en strikelfjes. Wanneer het nacht wordt komen er dieren op bezoek in de fabriek… het zijn muizen! Ze knabbelen aan de cadeautjes omdat het oneerlijk is dat muizen geen cadeautjes krijgen. De kerstman bedenkt een oplossing: de kerstelfjes pakken ook cadeautjes in voor de muizen, dan zijn we allemaal blij!
Docenten: Carme, Keisha & Giacomo

6+ Zaterdag  ‘Ieuwllll groente!”
De kinderen worden wakker op kerstochtend. Voordat ze hun cadeautjes mogen openen moeten ze de cadeautjes dans doen. Daarna openen ze de pakjes en zien dat ze allemaal groenten hebben gekregen. Ze zijn niet blij. Gelukkig hebben ze een idee. Als ze dromen dan kunnen ze alles krijgen wat ze willen. Dus gaan ze weer slapen. Dan komt er een filmpje waar we hun dromen zien. Alleen gaat er bij elke droom iets fout. Ze krijgen een auto, maar kunnen niet rijden. Ze krijgen een speeltuin, maar zijn zo moe dat ze niks meer kunnen doen, etc. Ze worden wakker en besluiten toch maar blij te zijn met de groenten. Mama kan namelijk een hele lekkere groentesoep maken.
Docenten: Yona, Kira-Nerys & Sammi

8+ Zaterdag ‘Mission X Mass’
Via een journaalbericht krijgen de detectives van onderzoeksbureau X te horen dat de kerstman vermist is. Hij is verdwenen, uit het niets. De detectives vinden het een belangrijke zaak en gaan meteen op onderzoek uit. Door het harde werk en inzet van verschillende bewegingen komt er energie vrij. De detectives komen erachter dat de kerstman is vertrokken wegens te dure energierekeningen! Ze besluiten gezamenlijk onderzoekend te dansen om nieuwe vormen van energie op te wekken. Het initiatief werkt en de kerstman komt nog op tijd terug voor de feestdagen!
Docenten: Carme, Keisha & Giacomo

10+ Zaterdag  ‘A DOLLY CHRISTMAS’
Het is kerstavond, 24 december. Alle poppen liggen klaar voor de volgende ochtend. Iedereen gaat slapen en kijkt uit naar kerstmis, maar wat gebeurt er nu?!….
Docenten: Adanma, Jeff, Anastasia & Joshua

10+ Woensdag ‘De weg naar Alaskan’
Geïnspireerd op de kinderfilm ‘De jongen genaamd kerstmis’ maken de spelers een presentatie over ongehoorzaamheid, een ideale wereld en de kracht van ergens in geloven.
Docenten: Carmen & Jeffrey

De voorbereidingen voor het Winterfestival

Info over het Winterfestival

De 12+ groepen

S-1: ‘A way we go’
Wat is iets wat je als persoon zijnde wilt behalen in je leven? Je dromen! Je wilt misschien de beste voetballer van de wereld worden of een van de rijkste mensen op aarde. Maar hoe ben je dat van plan te behalen? En hoe weet je zo zeker dat er een kans is dat je het oprecht ook haalt? De mensen om je heen kunnen invloed hebben maar je kiest uiteindelijk voor je eigen weg, de weg in jezelf! In “A way we go” laten we zien hoe een groep jongeren die allemaal verschillend zijn en met verschillende dromen leven het met elkaar aangaan. Ze zijn twijfelachtig maar wel zeker, met elkaar komen ze achter dingen waar ze nooit bewust over waren.

S-2: HET LEVEN OP STRAAT
De straat
Een plek waar ik elke dag loop
Elke dag fiets
En elke dag ben
Een plek met auto’s
Mensen
Fietsen
Fietsers
Winkels
Bussen
Lantaarnpalen
Een plek met drukte
Een plek waar ik elke dag ben
Een plek waar ík elke dag ben
Een belangrijke plek die je van A naar B brengt
Maar…

M groep: ‘Het bankje’
Het bankje. De plek waar 14 vrienden dag in dag uit samen komen. In de vroege ochtend, op de late avond, soms tussen de lesuren door, met verdrietige verhalen, sappige roddels en vooral veel plezier. Het bankje: de plek om echt samen te zijn, los van de rest, gewoon hier.
Op een dag komt er een man naar het bankje gelopen. Hij ziet er netjes uit. De vriendengroep lijkt op. Wie is dit?
‘Dag jongens. Jullie mogen hier niet zitten, dit is een bouwterrein, hebben jullie de borden niet gezien?’
‘Een bouwterrein, onze spot zul je bedoelen?!’
‘Er wordt hier vanaf heden gebouwd aan een groot kantorencomplex, jullie kunnen hier niet blijven. Zoek een ander bankje, kom om jongens, niet zo moeilijk doen, genoeg bankjes in de stad toch?’
De vrienden blijven verslagen achter.
Hoe nu verder? Waar moeten ze heen? Zo maar naar een ander bankje? En deze plek dan, waar zoveel geschiedenis ligt?
‘Het bankje’ is een voorstelling vriendschap en verandering. Hoe ga je om met iets waar je zelf geen invloed op hebt, wat is vriendschap als meningen verschillen en hoe ga je om met grote veranderingen als je jong bent.

L groep: ‘De Kostverlorenstraat’
Wat als je de controle kwijtraakt? Wat als je in conflict bent met jezelf? Wat als je het gewoon allemaal niet weet en zo de weg kwijtraakt? Waar kom je dan terecht en kan je dan nog wel terug?

En toen was de aarde op
Op een regenachtige dag verzamelt een familie zich rond de keukentafel. De paraplu’s staan te drogen, de soep staat op en het telefoonverbod is ingegaan. Om de verveling tegen te gaan verzinnen ze samen een wild fantasie verhaal. Gekke personages, woeste overstromingen en nét iets te veel magie om realistisch te zijn. Ohja en de buurvrouw schuift ook nog aan. Maar in hun fantasie verhaal gaat het er wel heel heftig aan toe. Is een happy end nog mogelijk?
Regie & concept: Nina Haanappel

De randprogrammering

Mama Florijn ‘Family Powerplant’
In 6 weken onderzochten de familieleden van de wijk Florijn de mogelijk en onmogelijkheden van energie. Waar halen wij onze energie vandaan? Waar laden wij van op? Kunnen we niet zelf een energiecentrale bouwen die energie opwekt?
In een installatie laten we je onze onderzoekjes zien en vondsten zien.

De Groene Hub ‘Anansi redt het klimaat!’
Ga mee op een reis met Anansi die ook naar een oplossing zoekt om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Luister en zing mee!

Life Skills ‘Te War: {Te War(m), Oorlog met water, speling van letters}’
Dit stuk wat gaat over Nu. Want is er wel een later? En wat kunnen wij NU doen? Wij moeten ons aanpassen, wij allemaal. (Uitleg: T E W A R= water)