Tak 4: Young-ZO
Tot slot is er de tak Young-ZO waar jonge makers de ruimte krijgen om te experimenteren, voorstellingen te maken, auditie filmpjes en podcasts op te nemen. Met Young-ZO speelt de organisatie in op de behoefte van ervaren leerlingen om meer zelfstandig en flexibel te kunnen werken aan eigen materiaal en hen beter voor te bereiden op kunstvakonderwijs, zowel op individueel niveau als in groepsverband. Aan de maakprocessen wordt leiding gegeven door professionals, zoals ervaren community-artists, aanstormende talenten die van de
regisseursopleiding komen, performance kunstenaars, onafhankelijke makers en makers die bij JTSZO op de voorstellingsgroepen werken.
We zagen in 2023 mooie voorstellingen gemaakt worden en gespeeld worden. Door ruimte te bieden aan jonge makers met een sterke binding met Amsterdam-Zuidoost werden in 2023 weer unieke verhalen verteld door de community zelf.
Young-ZO bestaat uit drie ‘routes’ die niet getrapt, maar gelijkwaardig zijn ingericht.
Route 1
Dit is een individueel traject waarin jongeren die zelfstandig een act willen maken (bedenken, schrijven, samenstellen, ontwikkelen, uitvoeren) serieuze begeleiding krijgen om dit te realiseren. Sommige jongeren hebben de wens om hun eigen concepten te realiseren, maar missen de (fysieke) ruimte, tijd, benodigdheden en begeleiding. Binnen de broedplaats HCC biedt JTSZO wekelijks ruimte aan deze leerlingen. Deze locatie dient als ‘safe space’ om zonder een hoge prestatiedruk ideeën te onderzoeken, onder begeleiding van een professionele maker. Deze begeleidt het maakproces door middel van conceptbegeleiding, coachingsgesprekken en contacturen of repetities. (Voorbeelden 2023: De maakprocessen en try-outs waarin de nieuwe makers klankborden met elkaar en de artistieke geesten die ze hoog hebben staan uitnodigen om feedback te geven: Proeftuin, de voorstelling die blijft groeien van Elke en Lobke, Het Surinaams Feest van
Rellie (afstudeervoorstelling van Rellie, AHK), De clip en There’s a ball in me house van bovenbuurvrouw Way too Ushi, Hip hop Yona (derde jaars voorstelling, HKU), Daar.tegen.Over. van Annastasia en Joshua, De wereld is zoveel mooier als je even uit je hoofd gaat van Sona, Onvoorwaardelijk voor altijd van Annastasia (derde jaars voorstelling, HKU) en de HKU monologen van 2de jaars studenten van de HKU.
Route 2
Dit traject is bedoeld om snel (artistiek) te kunnen reageren op de actualiteit, alsook om vragen vanuit het veld tegemoet te kunnen treden. Doordat deze voorstellingsgroep diverse samenwerkingsprojecten realiseert met derde partijen (zoals een verzorgingshuis, Theater na de Dam of (commerciële) klanten) zorgt het voor verrassende ontmoetingen. Deze producties spelen vaak niet in het theater, maar juist op de locaties waar de specifieke groepen zich bevinden. De kunstwerken worden zo laagdrempelig aangeboden en zijn toegankelijk voor de diverse
doelgroepen. Per project worden makers uitgenodigd om hun expertise en kwaliteiten, passend bij de specifieke samenwerking en thematiek. Pas afgestudeerden van de kunstacademies krijgen de kans om onder begeleiding van het artistieke team hun makerschap te ontwikkelen. Dit traject leent zich daar goed voor omdat er in korte tijd een product moet staan. (Voorbeelden 2023: Freedom of Dreams i.s.m. B! Music School, eindregie Yona Etel, script Nikki Ong en gevorderde leerlingen Ebiza, Monezra, Bo, Blessing).
Route 3
De voorstellingsgroep van route 3 werkt onder leiding van twee professionele theatermakers aan één artistiek hoogwaardige productie die minimaal vijf keer speelt in theaterzalen. De makers krijgen beschikking over een budget waarmee andere kunstenaars aan het team kunnen worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld een schrijver, een muzikant, een vormgever of een dramaturg. Voorts worden ze ondersteund door een productieleider. Deze makers/regisseurs zijn afgestudeerd in de kunsten en geïnteresseerd in de onderzoeksfase van een maakproces, de wijk en de maatschappelijke kwesties die er spelen. (Voorbeelden 2023: Herneming van Routes from Roots en En toen was de aarde op, regie Nina Haanappel, ontwikkeling van Wolfje is jarig, regie Leonne, Carme, Koen en vormgeefster Lena Trip en de klassenvoorstelling van Poldertheater, regie Carmen en Lindsey).