Skip to main content

Tak 3: Opleidingslijn

Een nieuwe tak is de opleidingslijn van JTSZO. Hieronder vallen het peer-educatorproject, en de opleiding van docenten voor het speciaal onderwijs.

Peer-educator Project
Peer educators vormen een kernpunt van de JTSZO. Op deze manier geeft de school ruimte aan jongeren om zichzelf te ontwikkelen in het vak buiten of naast de paden van de kunstscholen. Het peer-educator traject is een laagdrempelig leertraject dat JTSZO jongeren de kans biedt om betaald hun docent- en makerschap te ontwikkelen. De jongeren die deelnemen aan het peer-educator traject zijn deelnemers boven de 12 jaar die zelf aangeven een sterke motivatie te hebben tot doorontwikkeling. De activiteiten in het peer-educator traject bestaan uit het observeren van onze docenten, repetities bijwonen en gezamenlijk lesgeven, samen met een docent toewerken naar een presentatie, individuele coaching op eigen leervragen en het volgen van extra trainingen naast het reguliere trainingsaanbod van het docententeam. Dit alles zodat ze brede ervaring opdoen met de verschillende doelgroepen. Per lesgroep zetten we steeds in op docenten die ondersteund worden
door twee peer-educators. Dankzij dit samenspel tussen docent en peer is de continuïteit van de lesmethode geborgd, is er extra monitoring op lesaanpak, en leiden we onze (toekomstige) docenten op. Onze eigen stijl wordt daardoor zowel aangescherpt als steeds weer doorgegeven. De peers zijn bovendien enorm belangrijk als rolmodel en daarmee ook voor het bereik van JTSZO. In 2023 is het team van peers uitgebreid op de lessen, waardoor meer jongeren dan in de jaren hiervoor de kans hebben gekregen om kennis te maken met het vak van theaterdocent en maker. Each one teach one – Peer-educators in de reguliere lessen en de speciaal onderwijs lijn.

Docentenspecialisatie Speciaal Onderwijs (SO) | Cultuurcoach meetings
Inmiddels is niet alleen Esmése van der Steen getraind door Open Theatre, maar zijn er nog zes andere collega’s in april 2023 afgereisd naar Birmingham om daar trainingen tot speciaal onderwijs te volgen. Dit werkbezoek bestond uit het bezoeken van verschillende scholen om de docenten van Open Theatre aan het werk te zien, in combinatie met een meerdaagse, praktische cursus methodiek. Een doel is nog om nieuwe docenten in ons team de training van Open Theatre aan te bieden. De methode is over te dragen van docent op docent maar de echte verdieping volgt na de training van Richard Hayhow zelf.

De cultuurcoach meetings zijn gericht op verdieping van het vak, op professionalisering. Veel van het werk van de docenten gaat om gevoel, maar de theorie erachter is ook belangrijk. Een docent is bezig met het ontwikkelen van een leerlijn. Tijdens een meeting zijn we hier op ingaan om zo te verbaliseren waar we mee bezig zijn zodat we niet alleen dezelfde taal spreken op de vloer, maar ook daarbuiten. Dat is ook hard nodig, want we merken een groeiende vraag doordat er weinig aanbod is voor het speciaal onderwijs buiten schooltijd. Er zijn tweemaandelijkse intervisiemomenten met alle SO-docenten om praktijkkennis te delen, verzamelde informatie uit het veld te delen en elkaar te helpen met knelpunten. In 2023 hebben we in deze meetings onder andere nagedacht over de mogelijkheden en de toekomst van theater op het speciaal onderwijs, hebben we ervaringen en praktische kennis uitgedeeld over de Open Theater methode, en hebben we aandacht besteed aan out of the box oplossingsgericht zijn op het speciaal onderwijs. Daarnaast zijn er trainingen en presentaties van specialisten en cursussen als: Wat is het Speciaal Onderwijs? Traumasensitief onderwijs, Taal-ondersteunende gebaren in het speciaal onderwijs.