Eva de Jongh
JTSZO X ROC
Inmiddels ben ik al, af en aan, 16 jaar werkzaam bij JTSZO. Ik begon zelf als leerling bij Dance Xtreme en ben in 2005 gestart met dans lessen geven in Ganzehoef en Reigersbos. In loop der tijd zijn er meerdere lessen bijgekomen en heb ik verschillende demoteams getraind.
Ik ben even weggeweest maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en toen ik de kans kreeg om les te geven aan de leerlingen van het ROC, dacht ik; Ik ben weer thuis, let’s go!
Na een jaar met de groepen van ROC te hebben gewerkt, kreeg ik de kans om de rol projectleider op me te nemen en heb ik deze met beide handen aangegrepen. Ik werk met een wisselend team van 8 docenten, die lessen verzorgen voor ROC Entree, ROC op Maat en ROC Izone.
Het eerste wat ik als projectleider wilde aanpakken is dat er rust, structuur en duidelijkheid terug kwam binnen de groep en het project. Ook vond ik het belangrijk dat het project weer zou draaien om het proces en niet alleen gefocust op het eindproject. Hoe kom je daar, wat kom je dan tegen, wat pak je dan samen op en wat is dan het resultaat. Helaas heeft Corona vooral in dit proces roet in het eten gegooid. In een half jaar tijd, hebben we een lockdown gehad waarbij de scholen open bleven, de theaters weer dicht gingen en wij als team constant hebben moeten schakelen tussen online lessen, “live” lessen op school en helemaal geen les door het slechte weer. Het team heeft hier feilloos in geschakeld en we waren telkens weer flexibel, wel heeft het ons geleerd om hier in de toekomst meer op voorbereid te zijn. Dit heeft vooral te maken met de online lessen en wat is hierin precies de beste vorm in is, maar dat is nog een work in progress.
Helaas gingen de presentaties niet door, viel ons programma ook in de soep, maar hebben we nu sinds een paar weken de draad weer volledig opgepakt en zijn we weer actief in het Bijlmerpark Theater en in Heesterveld. Momenteel zijn we begonnen aan de laatste periode en gaan we met leerlingen werken naar een eindpresentatie. Het thema komt voor uit het vak Burgerschap waarin we de onderliggend thema’s uitvergroten in de verschillende kunstdisciplines. Dans, Muziek, Media en Theater geven hier zelf een creative invulling aan en het thema zal als rode draad lopen door de presentaties. De onderwerpen worden behandeld zijn o.a.; Ik (identiteit), Foundation, Omgangsvormen (anticiperen op de situatie), Vriendschap en Media (breed).
De kracht van de lessen die wij als team verzorgen voor het ROC zit voornamelijk in multi-gedisciplineerde docenten, talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Jongeren worden aangezet op verschillende vlakken. Ze hebben de ruimte om zichzelf te zijn en zichzelf te
ontwikkeling op het persoonlijk vlak, maar ook heeft hun talent ruimte. Ruimte om te ontdekken en ruimte om verder te ontwikkelingen. Waarmee het resultaat wordt creërend dat ze met iets bezig zijn waarbij ze trots op hun zelf zijn, waar ze zich gewaardeerd voelen en een onderdeel zijn van een groep. Hiermee groeit hun eigenwaarde, krijgen ze weer meer zelfvertrouwen, krijgen deze jongeren weer geloof in zichzelf, weten ze wat ze nodig hebben én kunnen ze dit aangeven.
Voordat ik projectleider was, wilde ik al graag een plek creëren waar jongeren naast de ROC lessen hun talenten verder konden ontwikkelen. Door de huidige situatie (lockdown) is dit mogelijk gemaakt en is Freedom of Expression ontstaan en dit zou ik graag verder willen ontwikkelen tot een verdiepingsles.
Kortom een project waar ik in geloof en trots ben om het te mogen leiden en mag werken met een fantastisch getalenteerd team!
Eva de Jongh