Monèzra Rudge: “Ik wil alles”
Monèzra is al 18 jaar actief bij de Jeugdtheaterschool Zuidoost en JTSZO betekent alles voor haar. Ze kent er alle mensen en het is net een soort familie, een tweede huis voor haar. Ze heeft op de jeugdtheaterschool vooral geleerd om connecties te maken. Ze was een heel verlegen en teruggetrokken meisje, maar nu durft ze er te zijn. Een groot verschil met vroeger.
“Het maakt niet uit wie ik ben. Als ik me niet op mijn plek voel, dan is die plek gewoon verkeerd.”
Ze begon op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, maar na het eerste jaar moest ze helaas deze opleiding verlaten omdat ze niet genoeg persoonlijke vooruitgang had geboekt. Eerst was ze daar teleurgesteld en verdrietig, achteraf vindt ze dat het heel positief heeft uitgepakt. Het is een goede beslissing geweest om ermee te stoppen en een tussenjaar te nemen. In dit tussenjaar is ze o.a. peer-educator bij de JTSZO.
“Dat is zo leuk. Ik ben bij de 2+ en 6+ groepen, een hele nieuwe ervaring. Ik was gewend met oudere kinderen te werken en moet het doceren echt aanpassen aan hun leeftijd. Maar daar leer ik van.”
Door de samenwerking met B! Music School heeft ze zang ontdekt. Ze speelde in Serendepity- Freedom of Dreams. Daar is “ontdekt” dat ze heel goed kan zingen.
“Ik deed mee met de afstudeervoorstelling van Yonathan Etel over twee groepen die meedoen aan een muziekwedstrijd met veel onderlinge rivaliteit. Daar moest natuurlijk ook in gezongen worden en onze zangcoach ontdekte dat ik een groot bereik had. Na een paar weken belde ze me met de vraag of ik mee wilde doen met de opera The Shell Trial, een opera van de Nationale Opera en Ballet met het Koninklijk Concertgebouworkest en beroemde zangers. Wow.”
“In het begin vond ik het heel eng om in een opera te zingen, maar ik ben met open armen ontvangen. Ik merkte al gauw dat alle kinderen die meededen veel plezier maakten. Er wordt ook niet over fouten gesproken maar over opbouwende ‘hakkeltjes’. Zingen is een hele nieuwe ervaring voor mij. Ik leer heel veel van de repetities. We krijgen begeleiding van operazangers en een zangcoach. Ze geven veel tips en aanwijzingen om de stem op te laten bloeien. Door hen weet ik een stuk meer over zingen en mijn stemgebruik.”
Ze zingt in The Shell Trial projectkoor en is niet alleen koorlid maar ook understudy van drie hoofdrolspelers: The Future Law, The Future CEO en The Future Government. De opera gaat over klimaatverandering, vervuilende bedrijven en wat er tegen gedaan kan worden.
De Amerikaanse componist Ellen Reid schreef de muziek. In de opera treden de verschillende stemmen uit het klimaatdebat naar voren en wordt steeds duidelijker dat we met eindeloos vingerwijzen niet vooruitkomen. Deze actuele opera laat zien dat de klimaatcrisis boven alles een verantwoordelijkheidscrisis is.
De opera wordt opgevoerd van 16 tot 21 maart in de grote zaal van de Stopera. De reguliere kaarten zijn allemaal uitverkocht. Op 18 en 21 maart zijn er opnames van de voorstelling met camera’s in de zaal. Er zijn cameraplaatsen beschikbaar voor € 15 (met enige zichtbeperking)! Neem voor meer informatie telefonisch contact op met de klantenservice van de Nationale Opera: 020-62 55 455.
Hoe ziet de toekomst er uit voor Monèzra?
“Mijn droom is om te spelen op het toneel, op het filmdoek, in een musical, om een album te maken. Ik wil alles. Ik ben heel enthousiast en wil veel instrumenten leren bespelen, noten lezen. Zingen in een musical lijkt me ook heel fijn. Maar ik heb maar één leven. Wat er in past ga ik er in proberen te proppen.”