Met een aantal samenwerkingspartners hadden we dit jaar meer contact. Het nieuwe werken bood ruimte voor reflectie en innovatie. We leerden elkaar zelfs beter kennen. Met andere organisaties konden de gebruikelijke samenwerkingen helaas niet doorgaan en zijn uitgesteld.
KidsZO en het de la Mar Theater
We deden voor de tweede keer mee aan KidZO, een initiatief van Peter en Mariska Komproe, gesponsord door het de la Mar Theater. De controversiële voorstelling over de dood ‘Daar waar het Stopt’, werd door de 400 leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen uit Amsterdam Zuidoost goed ontvangen.
St. Interlock en onze Internationale uitwisselingen
In vervolg op de uitwisseling in München eind vorig jaar vervolgde onze directeur het programma Black to the Future II. Een SANKOFA (het Afrikaanse woord voor happiness) benadering van de uitwisseling van jongerenwerk ervaringen. Een strategisch partnerschap en intergenerationeel project voor jeugdwerkers uit de (Afrikaanse) diaspora in München, Rotterdam, Lissabon en Manchester. In het voorjaar kwam de groep naar Rotterdam. De uitwisselingen met Lissabon en Manchester moesten helaas uitgesteld worden.
Theater Peckham
In de voorjaarsvakantie ontvingen we de jeugd van Theater Peckham. Natuurlijk kenden we de deelnemers al van de reis naar Londen vorig jaar herfstvakantie waardoor deze ontmoeting een weerzien met oude bekenden was. De groep heeft samengewerkt in het Bijlmer Parktheater en in Heesterveld. De Amsterdamse jongeren hebben de Engelsen hun stad laten zien, we zijn gezamenlijk op excursie gegaan naar de Amsterdam Experience en hebben geschommeld bovenop de Amsterdam Toren. Hier een verslag van het bezoek aan Amsterdam.
International Theater Amsterdam
Ook onze partner ITA opende haar deuren voor de groep en als kers op de taart werden we getrakteerd op een mooie rondleiding door de Stadsschouwburg en mocht de uitwisselingsgroep bij de eerste try-out van ‘M!ndf*ck’ zijn. Regisseur Nina Haanappel kenden ze al van de dag ervoor toen ze bij hun presentaties was in Heesterveld. Zij heeft de groep toen in het Engels goed voorbereid op de Nederlandse voorstelling. Ze hebben genoten en uitgewisseld met de mooie spelers van ITA jr. waarin Kira-Nerys uit hun groep ook speelde. Al met al een mooie afsluiting voor de Peckham groep.
Helaas ging de gebruikelijke kerstraditie i.s.m. de Amsterdamse Jeugdtheaterscholen en Toneelmakerij dit jaar niet door. Gelukkig was er een mooie video van ‘De Toverfluit’ van de Coalitie Jeugdtheaterscholen Amsterdam. Ook de Kunstschooldagen en Theater na de Dam vonden geen doorgang.
Bijlmer Parktheater (BPT)
Na de eerste lockdown (14 maart – 1 juni) ging het BPT voorzichtig weer open en konden we in goed overleg opnames maken in het gebouw die verwerkt zijn in twee podcasts en korte filmpjes ter aankondiging van ons Zomerfestival. Ook de slotscenes van de one-minutes van de L-groep zijn in de theaterzaal gefilmd.
Toen er weer een lockdown kwam in november werd in goed overleg de functie van het theater gescheiden in theatergebouw en studio’s waardoor onze lessen in de studio’s wel door konden gaan.
Dat ons theaterhuis te klein wordt, werd steeds evidenter. Met ons ROC project moesten we flexibel werken omdat de co-producties van Bijlmer Parktheater met Orkater en straks met Toneelmakerij langere tijd de grote zaal bezet houden. Ook moesten we voor het eerst uitwijken met ons Winterfestival omdat ‘We are On The Move’ in hetzelfde weekend presenteerde.
In november werd duidelijk dat de broodnodige uitbreiding van m2 op de agenda van de stad staat. Of er een uitbouw komt van het huidige theater of dat er een nieuw pand komt, daar wordt nu over onderhandeld. Wat wel helder is, is dat het gaat over de langere termijn, misschien het volgende kunstenplan. De komende vier jaar zal goede afstemming vergen. We hebben de gemeente gevraagd om niet alleen te kijken naar het ruimtegebrek anno nu, maar de ambities van BPT en partners mee te nemen alsmede de veranderingen in het stadsdeel.