Emése van der Steen
Hoe ik bij de JTSZO terecht ben gekomen
Ik heb de opleiding theater en educatie gevolgd aan de HKU (Hogeschool voor de kunsten Utrecht). Ik heb me in die jaren altijd heel erg bezig gehouden met inclusiviteit binnen het theater(onderwijs).
Via Carmen Lamptey, werkzaam bij zowel JTSZO als HKU ben ik een aantal keer wezen kijken bij JTSZO voorstellingen. Eigenlijk wist ik na het zien van de voorstellingen en het praten met andere makers/docenten dat ik hier ook wilde werken.
Ik mocht op sollicitatie komen en ben aangenomen als regisseur. Ik kreeg samen met collega Emilie Calf en peer educater Yonathan Etel een 12+ productie groep. De voorstelling die ik hier maakte, All Rise, was niet alleen een voorstelling van de JTSZO maar tevens mijn afstudeervoorstelling.
Zoals ik eerder al aangaf wilde ik perse werken bij de JTSZO en wel om de volgende reden: Ik streef naar inclusiviteit, zoals ik altijd zeg ‘iedereen doet mee in de wereld, iedereen doet mee in het theater’. Door de drempel die de JTSZO weghaalt komen alle kinderen/ jongeren uit de buurt naar de school.
Geen geld? Wij hebben een fonds dat er voor zorgt dat je toch kunt mee doen.
Geen ervaring? Wij hebben een beginnersgroep.
Te jong? Wij geven les vanaf 2 jaar.
Problemen thuis? Wij denken met jou mee.
Een beperking? We zorgen voor extra begeleiding.
De drempel was eigenlijk al weg toen ik begon met werken bij de JTSZO maar als ik nog iets van een kleine drempel voel en dit aangeef gaan ze direct aan de slag.
Het ieder jaar, misschien wel iedere maand, opnieuw kritisch kijken naar hoe inclusief onze school eigenlijk is en waarom ik werk bij de JTSZO. Om nog maar te zwijgen over de artistieke kwaliteit.