2020 was een rollercoaster van een jaar. Hoe maak je een switch van on-line naar off-line. Hoe hou je de leerlingen bij de les? Hoe blijf je met elkaar in contact? Alles gebeurt heel privé tussen artistiek team, leerlingen en ouders. En als we iemand missen gaan we op onderzoek uit. Het valt niet altijd mee maar het lukt meestal wel om elkaar “on-line” weer te zien.
Anderzijds hoe blijf je dan zichtbaar voor de buitenwereld? Hoe blijf je innovatief tijdens deze crisis. Nieuw dit jaar waren de drie mooie podcasts onder leiding van Nancy en Kira-Nerys. Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen is nog spannend.
Tussen de twee lock-downs door hebben we heel veel geluk gehad en konden we elkaar weer even LIVE zien het afgelopen najaar. Als kers op de taart was het ook nog mogelijk een heel vreemd jaar met elkaar af te sluiten, in het bijzijn van een klein publiek. (2 gasten per leerling), via livestream mochten de andere familieleden en kennissen meekijken.
Die eerste livestream was een nieuw avontuur. Met wat telefonisch contact met het thuisfront; waar moet ik inloggen, kan die camera niet wat dichter bij… konden we gedurende de dag nog wat bijstellen. Al doende leert men.
De podcast trok een kleine 300 belangstellenden en de livestreams trok 400 kijkers.
Onze festivals
Drie keer per jaar kwamen al onze leerlingen samen in wat wij onze festivals noemen. Dit jaar was alles anders want het Zomerfestival zou dit jaar in het teken staan van 20 jaar JTSZO. Het thema van alle presentaties was ‘De wereld van familie’.
Men kan smakelijke verhalen verwachten uit Zuidoost: van valse zussen, scheten latende opa’s, etterende familiegeheimen en ruzies over erfenissen. Deze verhalen zijn universeel en moeten door iedere generatie opnieuw verteld worden.
Thuis, daar waar liefde is, of minstens waar zij hoort te zijn. Thuis is waar een kind haar kijk op de wereld bij elkaar puzzelt. Kinderen zien en horen alles, maar wie luistert er naar hun verhalen over zee-rovende oma’s, de theekrans van de knuffels en de donkere enge zolder. Wat is echt en wat is fantasie?
Bij het JTSZO Lentefestival kijken de leerlingen normaal gesproken naar professionele voorstellingen maar op 13 maart heeft het Bijlmer Parktheater, in opdracht van de Gemeente besloten het gebouw te sluiten. Daardoor konden de lessen en het Lentefestival geen doorgang vinden.
Ook het JTSZO Zomerfestival kon geen doorgang vinden. Het jubileumseizoen van Jeugdtheaterschool Zuidoost (JTSZO) dat startte in september 2019 LIVE met allerlei te gekke plannen om de 20ste verjaardag groots te vieren viel in het water. Vanaf half maart ging alles VIRTUEEL. Flexibel en wendbaar als altijd ging het Creatief Team aan de slag en zo werd deze 20ste editie een heel intiem Zomerfestival met een kijkje in de JTSZO “Intelligente Lockdown” keuken. Vanaf de start van het seizoen in het najaar van 2019 werkten alle groepen, van klein (2+) tot groot (20), aan het thema ‘Familie’ want de levensverhalen van onze kinderen zijn de verhalen van nu, van altijd en die van de toekomst. Omdat de school op slot ging werd het fenomeen “on-line” lessen een feit en werden we versneld de digitale/virtuele wereld ingeslingerd. JTSZO leerlingen ontvingen per mail voor het weekend een link naar de oefeningen en opdrachten zodat ze gewoon verder konden werken. De opdrachten werden gegeven door hun eigen docenten.
Er volgde een hele snelle omscholing van contact lessen naar beeld, waarbij we meteen geconfronteerd werden met een geheel ander spanningsveld tussen docent en leerling, die nu een docent-camera en een scherm-leerling-relatie was geworden.
Familie werd noodgedwongen nog belangrijker dan ervoor want alles moest in de thuisomgeving plaatsvinden.
De ontstane presentaties, vaak in afgeslankte vorm, vertellen de verhalen van de jeugd en jongeren, de ouders en-of verzorgers en de bewoners van de Bijlmer. Thuis, daar waar liefde is, of minstens waar zij hoort te zijn. Thuis is waar een kind haar kijk op de wereld bij elkaar puzzelt. Kinderen zien en horen alles, maar wie luistert er naar hun verhalen over de theekrans van de knuffels en de donkere enge zolder.
Van kinderspel tot toneelspel. Tussen verbeelding en beleving. Wat is echt en wat is fantasie? Wat betekent theater voor ze. Hier en daar worden ook echte familieleden ingezet. Om de rijkdom van het thema tot zijn recht te laten komen maken wij voorstellingen waarin spel, dans en tekst gelijkwaardig zijn.
Wij presenteerden een jubileum ‘anders’, een virtuele rondgang langs alle makers en groepen. Omdat wij theatermakers zijn en geen filmers is het een besloten festival geworden. De L-klas op weg naar hun theater les in het Bijlmer Parktheater legden dit vast in one-minute filmpjes.
Monezra , Tiara, Nancy, Mookie , Laila, Filipe ,Emmanuela, Deshelle ,Suradnya ,Annastacia ,Erin Noëlle, John
Winterfestival
Het JTSZO winterfestival 2020 vond dit keer plaats op een nieuwe locatie; Kleurstoff. In een periode waarin alles steeds meer online plaatsvindt, was het een groot feest dat het winterfestival dit jaar toch live plaats kon vinden, dit natuurlijk met inachtneming van alle corona maatregelen. Met knikkende knieën en stralende ogen stonden de leerlingen van de 12- groepen onderaan de trap van de locatie. De spanningen die een nieuwe locatie en de komst van publiek met zich meebrengen verdwenen als sneeuw voor de zon in de voorbereidende 15 minuten die de leerlingen met hun docenten hadden. Na het kwartiertje wennen was het toch echt tijd voor de ouders om plaats te nemen en ze een kijkje in de keuken te geven.
Verslag van Wieke Hoekstra:
Als echte piraten namen de leerlingen van theatermix 2+ het publiek mee op hun piratenschip. Onder leiding van Yona, Keisha en Sammi schrobden ze het dek en zeiden ze uit volle borst; Aye Kapitein!
Tegelijkertijd gingen bovenop het dakterras de leerlingen van theatermix 4+ op een winterse kersttocht; tandenpoetsen, warm aankleden en natuurlijk stevig ontbijten. Samen met hun docenten Robbie, Elke en Bo veranderden ze midden in de gure theater sneeuwstorm in allerlei winterse dieren. Na zo’n barre tocht konden ze gelukkig bij terugkomst nog even lekker opwarmen door nog even met z’n allen te dansen.
Niet alleen de allerkleinsten maar ook de leerlingen van 6+ gaven het publiek een kijkje in de keuken. Onder leiding van Yona, Keisha en Sona schitterden de leerlingen in hun eigen gemaakte scènes om daarna ook nog eens al het publiek coronaproof aan het dansen te krijgen met het spel; zit, zit, staan. De leerlingen, maar ook het publiek stonden te glunderen!
De leerlingen van theatermix 8+ namen het publiek mee naar een kerstdiner. Samen met hun docenten Robbie, Elke en Bo werkten ze aan eigen bewegingen vanuit hun hun roots en bedachten ze zelf situaties die binnen families kunnen spelen. Dit kwam tot uiting in verschillende scènes van kerstdiners en humoristische/herkenbare familie situaties.
De 10+ groep van de woensdag presenteerden hun eigen roots quiz. Samen met hun docenten Jeff en Elke, gingen de leerlingen op zoek naar feiten en fabels over hun eigen roots. De weetjes vlogen de toeschouwers om de oren. Omdat de woensdag groep een kleine samenstelling heeft was het extra spannend om te presenteren voor publiek, maar wat deden de leerlingen dit goed!
In de 10+ zaterdaggroep van Adanma, Joshua en Jeff gingen de leerlingen op zoek naar verschillende verhalen vanuit hun eigen roots. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen. In een compilatie van tekst, dans en beweging namen de spelers het publiek mee in hun persoonlijke verhalen.
Verslag van Carmen Lamptey
De JTSZO-spelers van de vier 12+ groepen schitterden ook tijdens het JTSZO Winterfestival 2020. In de locatie Kleurstoff werden deze vier presentaties getoond aan een op verschillende podia (boven en beneden), zodat iedereen zich goed aan de corona- veiligheidsmaatregelen konden houden.
De L- groep onder leiding van Yahmani, Robbie en Rellie presenteerden op het podium boven op het dakterras van Kleurstoff. Met veel energie, enthousiasme en opgewekte spelers startte deze presentatie waarin de taal en o.a. ABN- Nederlands aan het licht werd gebracht. Er zat een rap in de presentatie waarin het alfabet van A-Z aan straattaal werd gekoppeld. Deze rap zorgde voor interactie met de toeschouwer, aangezien het publiek na afloop moest raden wat de straattaal woorden betekenden.
De M-groep onder leiding van Emèse, Serano en Yona presenteerden op de eerste verdieping. Verschillende onderwerpen als huidkleur, hedendaags racisme, voorbeeldfiguren en idolen kwamen aan bod door middel van tekst en beweging. Alle spelers waren gekleed in zwart, wat zorgde voor een eenheid en suggereerde het gebruik van symboliek in combinatie met de eigen geschreven teksten. De S- groep onder leiding van Sem, Cheyenne en Sona presenteerden in een meer abstractere vorm waar beweging een grotere rol speelde dan tekst. Alle spelers kwamen met tassen op, die ze vulden, oppakten, doorgaven en dit herhaalden. Het gebruik van tempo/ritme was erg goed ingezet en daarnaast speelde het onderwerp: school en de onderlinge verschillen en vooroordelen een rol. De XS- groep bestaat uit wat minder spelers dan de andere 12+ groepen en is onder leiding van Adanma, Joshua en Monezra. Deze groep presenteerde voorzichtig persoonlijk teksten in een theatraal jasje waarin er gebruik werd gemaakt van beweging. Het publiek van de 12+ presentaties reageerde na afloop erg enthousiast en waren erg dankbaar dat deze presentaties alsnog live zijn doorgegaan.
Routes From Routes
Tijdens het winterfestival speelde ook de voorstelling Routes from Roots van regisseur Nina Haanappel, een scholenvoorstelling met oud spelers van de Jeugdtheaterschool.
Ook Routes from Roots vertrok vanuit het thema Roots en sloot daarom perfect aan bij de presentaties van de andere groepen.
De voorstelling is op maat gemaakt voor een middelbare school in Amsterdam Zuidoost, in samenwerking met de Jeugdtheaterschool Zuidoost, en belicht de belevingswereld van de jongeren uit de wijk, iets wat veel van de leerlingen van de Jeugdtheaterschool óók zijn.
In de voorstelling gaan 4 acteurs met de verhalen van de leerlingen en hun eigen persoonlijke verhalen verder in op hun roots. Wie of wat bepaald wie jij bent? Je ouders? Waar zij vandaan komen? Waar je nu bent? Wat je meemaakt? En wat als je dat niet helemaal zeker weet, is dat dan erg?
De voorstelling sprak hen aan en zij konden zichzelf herkennen in de verhalen die werden verteld.
De spelers waren voor de leerlingen bekende gezichten. Zo is Yona regie assistent bij de M groep, Kira-Nerys oud speler en oudere zus van Erin-noelle uit de L groep en kennen ze Sona en Joshua ook als docenten op de andere groepen. Het was voor hen tof om hun docenten zo in een andere rol te zien en gaf ze ook een boost. De spelers in de voorstelling zijn precies als hen begonnen. Ze begonnen bij JTSZO en zijn verder gegroeid en doorgegaan met hun passie.
Tot zover de JTSZO Festivals